Gdynia. Dzieło Otwarte.

Tytuł wystawy: Gdynia. Dzieło Otwarte.

Organizator konkursu: Muzeum Miasta Gdyni

Aranżacja wystawy: Paweł Żelichowski, Magdalena Sidor

Identyfikacja graficzna: Piotr Szencel

Współpraca: firma Point Marcin Miłkowski

Data: 07.10.2015

Przedstawiam konkursowy projekt aranżacji wystawy Gdynia. Dzieło Otwarte. Konkurs został zorganizowany w 2015 roku przez Muzeum Miasta Gdyni.

Cała wystawa jest portem morskim. Rytm podziałów przestrzeni dyktują belki C-ownikowe używane do budowy żurawi stojących na brzegu portu. Kolejną inspiracją są liny, żagle oraz sieci rybackie. Grafiki informacyjne zawierające noty kuratorskie są drukowane na płótnie oraz rozpięte pomiędzy belkami lub wiszące.

Narracja wystawy opowiadającej o Gdyni zbudowana jest w oparciu o historie mieszkańców. To zwykli ludzie stają się naszymi bohaterami, przedstawiamy urywki z ich życia, dla których tło stanowi rozwijające się miasto. Naszych bohaterów możemy spotkać w różnych sytuacjach podczas całej wędrówki po wystawie. Scenariusz wystawy jest podzielony na bohaterów pierwszo- i drugoplanowych. Pierwszoplanowe postacie to te, które pojawiają się na wystawie więcej niż tylko raz. Każdy z tych bohaterów przedstawiony będzie w formie całopostaciowej w skali 1:1 jako projekcja wyświetlona na ścianie, wyklejane grafika na ścianach lub innych podkładach oraz jako standy z nadrukiem wykonane z pleksi lub szkła.

Część wystawy opowiadającej o okresie II wojny światowej rozpoczyna transatlantyk MS Chrobry. Wchodząc do tej przestrzeni mijamy z lewej strony kadłub statku, który zapełnia całą ścianę od podłogi aż po sufit. W oknach statku ukryte są ekrany LCD, na których przedstawione będą filmy lub animacje opowiadające o wydarzeniach z 27 lipca 1939 roku. Na części kadłuba, która znajduje się jeszcze pod antresolą jest wyświetlany mapping przedstawiający wnętrze statku. Korzystając z panelu interaktywnego zwiedzający może wybrać konkretną sekcję statku, która w formie przekroju wyświetla się na kadłubie reprodukcji. W tle statku widzimy żurawia (dźwig), który z zewnątrz jest już zdewastowany przez działania wojenne. Dźwig jest przekrzywiony i pozbawiony dolnej części tak, że kabina operatora spoczywa na ziemi. Jest to reprodukcja wykonana w skali z lekkich materiałów obita zardzewiałą i zniszczoną blachą. Na zewnątrz budki operatora dźwigu umieszczone są ekrany LCD z filmami przedstawiającymi miasto przed wojną. Wchodzimy do wnętrza kabiny i możemy obejrzeć filmy z manewrów wojennych na morzu dzięki ekranom LCD. Ekrany ukryte są pod imitacją okien kabiny. Doznajemy uczucia, jakie mógł doświadczyć dźwigowy widząc przez okna starcia na morzu. Słyszymy dźwięk wystrzałów lekko stłumiony, jakby dochodzący z oddali.

Po wyjściu z kabiny dźwigu przechodzimy przez część, w której przedstawiona jest sytuacja kiedy to Niemcy planują nowy układ miasta. Akcja zaaranżowana jest w salonie znajdującym się w przedwojennej kamienicy. Na środku stoi duży stół z nowymi planami miasta. Niedaleko stołu ukryta jest dymiarka wypuszczająca sztuczny dym imitujący dym z papierosów. Na stole pełne popielniczki i filiżanki z kawą. Ta część dotyczy osób, które podczas wojny przyjechały do Gdyni.

MMG_render 8

Po wyjściu na kolejne piętro znajdujące się na antresoli zwiedzamy wystawę bez chronologicznie wyznaczonej ścieżki. Widzimy wielkie skrzynie, dokładnie takie jakimi przewożono niegdyś towary na statkach. Możemy wejść do środka gdzie od razu czujemy zapach kawy lub egzotycznych owoców. Wewnątrz znajdują się mniejsze skrzynie, które służą za gabloty z eksponatami. Jedna ze ścian wielkiej skrzyni składa się z kompozycji małych skrzynek, niektóre z nich są przeszkolone i znów stanowią formę gabloty na eksponaty. Tylna część wielkich skrzyń posiada dwa otwory. Będąc w środku możemy przez te otwory zobaczyć projekcję animacji wyświetloną na ścianie za skrzynią. Animacja poświęcona jest opowieścią marynarzy o dalekich podróżach. Za skrzynią ułożone są wielkie siedziska/pufy wyglądające jak worki transportowe na których można wygodnie usiąść i obejrzeć animację.

Ponieważ narracja wystawy prowadzona jest w oparciu o historię mieszkańców Gdyni, to każdy z bohaterów jest wyróżniony indywidualną grafiką. W twarz postaci wpisany jest atrybut, który nawiązuje do jego historii. Dzięki takiemu zabiegowi mamy ciekawą formę graficzną oraz znak, który pojawia się za każdym razem gdy przywoływana jest historia danego bohatera.

Linki:

Magdalena Sidor

1 comment / Add your comment below

Dodaj komentarz